luni, 31 mai 2010

Festivalul "Cantarea Europei"



Si a fost Eurovisionul....
De regula nu ma uit la asa ceva. De cand am avut si noi o melodie cu adevarat buna si a fost lasata in coada plutonului, m-am convins de valoarea acestui show de cantare. Piesa se numea "Dincolo de nori", a Holografului si cred ca era exact la prima noastra participare. Dupa aceea s-au prins si romanii ca acolo nu e vorba de melodicitate, de stil ci de a face o muzica pentru toate urechile. Un fel de salata muzical-comerciala, presarata ici-colo cu cate ceva acorduri din tara de provenienta. Scopul nu este sa produci calitate ci sa te remarci sa fii votat. Cat despre voturi, momentul acela ar anuntarii punctajelor este ridicol, un fel de joc al cumetriilor. Poate fi si muzica de inmormantare ca Romania tot va obtine mereu 12 puncte de la Moldova, la fel Rusia si Ucraina si ...asa mai departe. E un fel de umflare a muschilor pentru a arata ce natie este mai raspandita prin Europa. Sigur, asta nu e de-ajuns pentru ca o piesa sa castige, trebuie pana la urma si un pic de valoare. Totusi, sincer, eu ma bucur mai mult de 7 puncte scoase de Romania in Azerbaijan decat de 12 puncte de la Moldova; practic azerii, dupa ce au terminat cu "rubedeniile" s-au orientat direct spre noi. Aia e victorie adevarata!
In fine, momentul votarii nu demonstreaza decat cat de unite sunt intre ele popoarele din Europa, cat valoreaza nationalismul si cat de departe este visul realizarii "cetateanului european". Iar in ceea ce priveste concursul, singura sansa pentru ca acesta sa fie cat de cat just ar fi o jurizare de specialitate, nu doar o telefoniada si o sms-iada. Pana la urma ii admir aici pe italieni ca ei nu participa, ca nu dau 10 Eurovisioane pe un San Remo. La ce muzica au italienii, daca ar fi participat, ar fi trebuit sa fie macar pe podium in fiecare an!
Cum am spus, de regula nu ma uit la Eurovision. Totusi, anul asta am facut o exceptie. De ce? Fiindca am auzit 2 melodii, consecutiv, bune. Si uite asa m-am uitat (de fapt mai mult am ascultat) intreg concursul. O alegere buna, fiindca intr-adevar au mai fost cateva momente frumoase. Ca de obicei, au castigat cei care nu meritau: o piesa intr-o engleza caznita, dura, un ritm tropical dar o linie melodica extrem de facila si usor de retinut. Asta nu e muzica, e doar psihologie! Nici melodia noastra nu mi s-a parut prea stralucita desi, la drept vorbind, se incadra perfect pe tipicul unei posibile castigatoare. Daca eram scandinavi cred ca noi am fi castigat. La reusita transmisiunii pentru TVR au contribuit foarte mult comentatorii din studiou, Leonard Miron si Geanina Corondan. De mult n-am mai auzit romani asa inspirati! Foarte simpatici, inventivi, sarcastici ici-colo au fost mult mai placuti decat rigoarea unor traducatori ai originalului. Asadar, per ansamblu, Eurovisionul de anul asta a fost mai digerabil decat in alti ani, insa mai e cale lunga pana sa ajunga a promova intr-adevar calitate, valoare.

Azi m-am uitat din nou pe toata lista participantelor si am ales cateva melodii care, dupa parerea mea neimportanta, au fost mai bune decat castigatoarea.

Iata Armenia, un fel de varianta la melodia "Gutuia" a romanilor:



Cipru, cu un pop-country:



Danemarca, un sound de adevarat slagar castigator, dar care seamana izbitor
la inceput cu 2pac - I'll be missing you:



Georgia, o interpretare de exceptie:



Serbia, melodie Goran Bregovic si am spus totul:



Turcia, un rock excelent:



Dincolo de tot si toate nu uit melodia de la Eurovision care mi-a placut cel mai mult in toti anii astia si am si tinut-o minte pana azi.
Sigur ca n-a castigat! Doar nu era sa triumfe bunul gust, nu? Din cate stiu a fost pe locul 6 in 2008. Chiar va rog s-o ascultati si sa faceti diferenta.
Jelena Tomasevic - Oro, Serbia!