joi, 22 octombrie 2009

Praga cu un picior in groapa?


Azi e meciul CFR-ului la Praga. Mi-am adus aminte ca aveam pe laptop, in pozele neprelucrate din excursie si poze ale stadionului pe care se va juca meciul, stadionul Sparta Praga. Sunt poze luate din autocar, din trecere, se mai vede cate o reflexie de geam, ceva, in fine; nu au cine stie ce calitate.



Fotografiile astea insa nu le facusem exclusiv din motive fotbalistice. Nu e acela o Mecca a fotbalului, am mai vazut stadioane la viata mea. Altceva e insa in prim-plan: santierul din fata stadionului. Da, am povestit in "romanul" excursiei ceva despre el: Tunelul Blanka.
Un tunel pe sub tot orasul menit a fluidiza circulatia. "Ce sa mai fluidizeze", ma gandeam eu? Adica, chiar si in conditiile in care un santier enorm apasa pe umerii traficului din oras, autocarul nostru se deplasa acceptabil, cam la viteza de Sibiu si in mod cert mult peste ce ofera Bucurestiul. Dar daca praghezii stiu ce stiu. Nu degeaba au in estul orasului o autostrada care patrunde pana in inima capitalei oferind prilejul sa ajungi de la periferie pana in centru in vreo 15-20 de min. Voiau probabil sa echilibreze situatia si in partea cealalta.

Iata asadar cum arata un astfel de santier. Vedeti stadionul? Relativ inalt, nu? Ei bine, tot atat de "inalt", dar in adancime, este si santierul. Iar acum imaginati-va acest santier la lungimea unui oras precum Praga..Ei bine, citesc acum pe internet ca nu va fi chiar pe sub intreg orasul ci doar sub zona sa critica, centrala, va avea vreo cativa kilometri. In rest probabil va fi tot sector tip autostrada.

Ma gandesc la faptul ca sunt si ei in criza economica, ma gandesc si la faptul ca au fost si ei tara comunista, ma gandesc ca Cehia e jumatate cat Romania, iar Bucurestiul e exact cat Praga... Pe la noi, singurul loc in care am vazut ca se munceste laudabil la infrastructura rutiera a fost pe la Turda, pentru viitoarea autostrada. In rest tot un nod si-un blocaj rutier. Avem trafic catastrofal, fie ca vorbim de Sibiu, de Bucuresti, de Sebes (biet oras sectionat de 2 drumuri nationale!), Cluj (pana se da in folosinta autostrada - dar chiar si dupa aceea, fiindca in centrul orasului mai sunt multe de rezolvat) si lista asta e interminabila - fiecare cu experientele sale. Iata cum praghezii lasa autostrazile SF suspendate in pace, ca sa nu incurce probabil avioanele prin spatiul aerian si gandesc dar mai ales PUN IN PRACTICA un astfel de proiect care sigur va da rezultate excelente.

Cehia vs. Romania ca diferenta dintre Johannis si Boc.

PS: Hai (totusi) CFR-ul azi, desi sunt cam sceptic in ceea ce-i priveste!