marți, 19 aprilie 2011

"Cochilotii" di raliuri si chilotii di politicî

Strategie de comunicare politica a PDL-ului ca pentru Etno sau Taraf TV: in ultima perioada, cand trebuie sa faca vreo referile la adversarul lor politic Ponta, se foloseste intr-un mod dispretuitor sintagma "copilotul Ponta", cu referire la faptul ca el nu conduce de fapt bolidul de curse sau, mai mult, cu trimitere la accidentul suferit de echipajul Keleti-Ponta acum cateva luni la Iasi. Iata cateva exemple:

Boc: "Ponta si Antonescu vor duce Romania in faliment cu viteza cu care se rastoarna copilotul Ponta"
Basescu: "Domnul Ponta e copilot la o masina, participa la raliuri, are sponsori necunoscuti, cu care a ajuns copilot. Un om care nu are calitati sa conduca o masina lunge de 3 metri, nu ii da nimeni volanul in mana, poti sa ii dai tara pe mana?"
Gheorghe Flutur: "PDL nu are nevoie de sfaturile unui copilot care nu a stiut sa-si conduca propria masina"

Sa ne intrebam oare care este publicul tinta la care ar trebui sa prinda aceste etichetari? Cine e suficient de prost incat sa creada ca a fi copilot la raliuri este ca si cum ai sta in dreapta soferului pe strada, palavragind, schimband posturile la radio sau pur si simplu tragand un pui de somn? Cine trebuie sa creada ca daca echipajul a fost implicat intr-un accident inseamna ca de fapt componentii sunt lamentabili? Cred ca nu exista pilot de raliuri (chiar si roman) care sa nu fi avut vreun accident serios, vreo rasturnare. Face parte din fisa postului! Va provoc inainte de toate sa vedeti o inregistrare de 3 minute si 30 de secunde din masina echipajului Keleti-Ponta la un raliu in Spania (mai ales la finalul clipului pulsul creste):


Acum sa discutam despre barbatie, despre curaj, despre capacitate si incapacitate? Ati reusit sa tineti macar ritmul cu ceea ce citea Ponta in timpul in care masina trecea ca intr-un carusel nebun prin toate curbele acelea? O singura eroare, o singura confuzie, un "dreapta" in loc de "stanga", un "3" in loc de "2" (vitezele de abordare a curbelor) si pilotul ar fi facut o eroare, ar fi iesit in decor, cu urmari uneori poate mai grave decat o rasturnare. Raliurile sunt un sport periculos, un aparent joc in care, de multe ori, o greseala inseamna ciocnirea frontala cu un pom sau caderea intr-o rapa. Au fost suficiente victime si in campionatul romanesc ca sa nu dezvolt mai mult ideea. Ganditi-va de asemenea ca ceea ce ati vazut e doar o filmare, nu e zgomot, zdruncinaturile masinii, nu sunt fortele de tractiune... Imi povesteau cativa prieteni din presa ca au avut oportunitatea sa mearga vreo cativa kilometri alaturi de un pilot de raliuri, intr-un regim apropiat de viteza de la raliuri. "Cand m-am dat jos mi-a venit sa vomit", asta era descrierea lui exacta. Asadar, credeti ca este usor sa fii copilot? Si cine sunt de fapt cei care il judeca pe Ponta? "Piloti" cu girofar? Curajosi doar la panglici, la mesele festive, in cel mai bun caz, la plimbari cu snowmobilul?! 

Nu va faceti o impresie gresita asupra mea si asupra acestui text; o spun deschis: nu sunt un fan al lui Ponta. Il consider de multe lipsit de eleganta comunicarii si, tot mai des, deplasat in felul in care se contreaza cu anumite personaje, mai ales de sex feminin. Cred insa ca a trata cu superioritate DE PE MARGINE un participant la raliuri este un act situat fix intre lasitate si ipocrizie. Puteau gasi alte carente ale personajului, alte puncte negre, de pilda legatura sa cu Rovinariul si Turceniul. Acolo era insa nevoie de scheme si scenarii ample, de demonstrari ale posibilelor nereguli. Asa e mai simplu: "Hă-hă-hă, nu conduce masina!" "Hă-hă-hă, se da peste cap cu ea!". Apropo de asta, de accident, am realizat o foarte scurta prezentare comparativa a 2 accidente celebre la vremea lor. Va invit sa o vedeti si sa trageti singuri apoi concluziile, despre curaj, barbatie, despre cine-i bleg si cine-i mototol: