luni, 9 august 2010

Pamantul se invarte....degeaba


Ieri, drum spre Cluj->Timisoara. Intamplator, tot rasfoind internetul prin WAP mi-a picat in mana un titlu de articol interesant: "Peste 40% dintre romani cred ca Soarele se invarte in jurul Pamantului". Aoleu, fratilor, unde ati fost in ultimele secole?! Apoi m-am dumirit eu cum sta treaba: de fapt acel 40% este 42% la care mai adaugam inca 6% dintre cei care au raspuns cu "Nu stiu" (aici e loc de "nu stiu"?!). M-am amuzat un pic gandindu-ma la stratificari sociale si la cati cu studii superioare ar fi putut gresi la asta dar apoi chiar am devenit curios sa vad de unde apar cifrele.

E vorba despre un studiu al Facultatii de Sociologie de la Universitatea Bucuresti, "Publicul romanesc si stiinta". Un set de intrebari stiintifice spus "elementare" adresate pe un esantion reprezentativ. Iar aici a aparut chestiunea cu adevarat incitanta: NUMAI 1% DINTRE RESPONDENTI AU DAT RASPUNSURI CORECTE LA TOATE INTREBARILE. E clar, suntem otvisti din punctul de vedere al culturii generale (si chestiunea asta stiintifica tot aici se include). Imediat am vrut sa vad pe unde ma aflu asa ca am gasit tot setul de intrebari. Iata-le:

1) Antibioticele distrug atât viruşii, cât şi bacteriile (adevărat sau fals)?

2) Genele tatălui sunt cele care determină dacă copilul va fi o fată sau un băiat (adevărat sau fals)?

3) Laserele funcţionează prin concentrarea undelor sonore (adevărat sau fals)?

4) Toată radioactivitatea provine din activităţi umane (adevărat sau fals)?

5) Laptele radioactiv devine sigur pentru consum prin fierberea sa (adevărat sau fals)?

6) Primele fiinţe umane au trăit în aceeaşi perioadă cu dinozaurii (adevărat sau fals)?

7) Electronii sunt mai mici decât atomii (adevărat sau fals)?

8) Fiinţele umane, aşa cum le ştim noi azi, au evoluat din specii străvechi de animale ( adevărat sau fals)?

9) Pământului îi trebuie o lună să înconjoare Soarele (adevărat sau fals)?

10) Soarele se învârte în jurul Pământului (adevărat sau fals)?

11) Centrul Pământului este foarte fierbinte (adevărat sau fals)?

12) Continentele pe care trăim se mişcă de milioane de ani şi vor continua să se mişte şi în viitor (adevărat sau fals)?

13) Oxigenul pe care îl respirăm provine de la plante (adevărat sau fals)?


Recunosc ca la cateva intrebari am avut ceva probleme, la una aveam grad de siguranta doar de 60-70% iar la vreo 2 doar de 80-90% . Asta este, mai vad si eu un documentar, doua, trei...zece, mai aud o stire, am mai invatat cate ceva (altele le-am uitat), de citit nu prea am timp/rabdare (rusine sa-mi fie!) cum-necum tot m-am incadrat in procentul de 1%. Initial am zis ca e bine, e totusi vorba de 1 din 100, apoi m-am mai uitat o data peste intrebari si m-am simtit cam vinovat. Era simplu, elementar iar eu am fost cam sovaielnic, cu informatii nu doar invatate ci deduse logic. Le-ati citit si voi. Probabil vreti sa va testati si voi, nu? Iata asadar raspunsurile (daca aveti nevoie de ele) precum si procentajele rezultate. Click aici: Rezultate si procentaje la test.

Am vazut si tomografia testului. Cateva statistici sunt deosebit de interesante. In primul rand indicele de cunoastere rezultat pentru Romania a fost de 6,5. In 2005 eram la 6,4, iar in 2002 5.6. Inseamna de fapt cam acelasi lucru (atunci cand urcam peste 8, vorbim in alt ton). Iar acum partea cu mare insemnatate. Unde suntem la nivel european, intr-un clasament al indicilor de cunoastere pe baza acestui sondaj:




Un al doilea aspect este cel al raspunsurilor cumulative, cati au raspuns corect la un anumit numar de intrebari. In primul rand avem o statistica generala si apoi una defalcata pe categorii de educatie, unde v-as recomanda sa urmariti mai ales in a doua diagrama, linia verde, cea a celor cu studii superioare. Observati ce cadere majora se inregistreaza de la 10 la 11 raspunsui corecte si tot asa, mai apoi, spre varf? Aici gasititi intr-adevar calitatea invatamantului liceal si mai ales universitar romanesc, a dezastrului tot mai amplu in care ne integram perfect!





Avem si un clasament european pe baza doar a subiectului heliocentric. Aici suntem printre primii....din coada:



Sigur, cei care au facut sondajul au incercat si sa-l comenteze si au ajuns la concluzia pertinenta ca totul se leaga de reprezentarea pe care o avem despre lume. Daca nu este stiintifica, trebuie sa fie altfel. Cea mai la indemana, cea religioasa. Aici, chiar suntem pe primul loc in Europa la capitolul celor ce au declarat ca se roaga zilnic, cu un procent de aproximativ 54% (urmeaza Cipru cu 46% - a se observa totusi ca lipsesc din cercetare tari ca Grecia, Ucraina, Moldova, Rusia s.a.), insa cea mai elocventa mi se pare statistica reprezentarii relatiei dintre stiinta si biserica.




Nu incerc eu sa judec pe nimeni referitor la credintele proprii. Releva un fel de intelegere a lumii inconjuratoare specific, e optiunea fiecaruia. Insa prin acestea, dati-mi voie sa am si eu anumite perceptii asupra societatii romanesti, in ansamblul ei. Acum, va mai propun un test: judecati tot ceea ce vedeti azi in jurul vostru, mai ales la televizor, cantariti oamenii si faptele lor pe baza acestor informatii. Veti observa ca Pamantul si faptul ca se invarte nu e subiect de stire, nici de talk-show, cu atat mai putin preocupare de mega-star si ca nu se poate pune cu plutirea si invartirea unei mingi de fotbal. Asadar, pentru multi, ce ar mai avea ei in comun cu Pamantul?!


Sa nu uit: intregul raport este publicat AICI.